امام جمعه آینده یزد و هشدار به گردانندگان جلسات محرمانه

میرزا محمد کاظمینی

یادداشت حاضر را در سه بخش  تقدیم می دارم:

1 ـ بر چکاد ادب:

در مسجد سهله در نجف اشرف بودم که خبر دردناک ، حزن آور و باورنکردنی رحلت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد علی صدوقی امام جمعه فقید یزد را دریافت داشتم.  یزدیها درمسجد سهله و بعدا در صحن حضرت علی (ع) مجلس سوگواری و عزاداری برپا نموده و مردم سایر بلاد نیز به همراه مردم یزد به روح آن روحانی وارسته ادای احترام نموده و برای علو درجاتش از ایزد منان دعا کردند.

نام صدوقی در تاریخ یزد در ابعاد گوناگون در پنجاه و پنج سال اخیر نامی بلند و پر آوازه بوده است چرا که بعد از فوت مرحوم آیت ا... حاج شیخ غلامرضا یزدی (فقیه خراسانی)،  زعامت روحانیت یزد به شهید محراب، حضرت آیت ا... صدوقی رسید و بعد ،حضرت آیت ا... خاتمی (ره) و مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد علی صدوقی با خدمت به مردم و حضور در عرصه های دینی و اجتماعی بر شکوه آن افزودند .

وارستگی شهید محراب بر کسی پوشیده نیست اما سه ویژگی یادگار شهید محراب، مرحوم حاج شیخ محمد علی صدوقی  شاخص بود که ذیلا اشاره می گردد:

1 ـ محبت و مهربانی ایشان نسبت به همه احاد مردم و مسئولان.

2 ـ پایبندی به خط امام  و ادای دین نسبت به خانواده محترم شهدای انقلاب اسلامی.

3 ـ زیرکی و سیاستمداری وی مبتنی با آرامش و متانت

که به دلیل این سه ویژگی مقبولیت و محبوبیت وی در مردم زیاد بود.

انشا ا... یادگار ایشان جناب حجت الاسلام حاج شیخ محمد آقا صدوقی  بدرایت راه پدر و اجداد خود را طی نمایند.

وآفرین بر مردم یزد که قدردانی خود را در تشییع جنازه ایشان بمنحصه ظهور رساندند.

انشا ا... در آینده مجموعه خاطراتی که با این عالم روحانی و فرزانه گرامی وجود دارد، مجزا انتشار می یابد.

جهان یادگار است و ما رفتنی

به مـردم نماند جز از گفتنی     «فردوسی»

2 ـ امام جمعه آینده یزد

پژوهشگران موسسه فرهنگی و پژوهشی ریحانه الرسول  با ارسال درخواستی به پیشگاه مقام معظم رهبری از آن مقام درخواست نمودند در صورت صلاحدید اعتبار احکام ائمه جمعه استانها و در حال حاضر یزد را ترجیحا برای مدت 5 سال صادر فرمایند. چرا که حضور هر فرد در یک منصب روحانی  و اجرایی در دراز مدت از مقبولیت و توانمندی آن سمت می کاهد و بدیهی است مقام نمایندگی ولی فقیه در استانها جدای از زعامت روحانیت ، نظارت بر امور اجرای استان را نیز شامل می شود و تا آنجا که معمول بوده «مشی زمانی» در انتصابات معظم له همیشه به عنوان یک اصل می باشد.

************************

اما بنا براخبار شنیده شده به محض فوت مرحوم صدوقی جلسات متعدد در بیوت برخی افراد و محافل سیاسی و امنیتی در یزد، قم و تهران تشکیل و درباره انتخاب نماینده ولی فقیه بحث های زیادی شده است و بر سر اینکه چه کسی امام جمعه شود برنامه هایی تدوین تا هر جریان سیاسی به طریقی، نکته نظراتش را همراه با واسطه هایی به دفتر مقام معظم رهبری ارسال دارند و به این نکته از نگاه تاریخی باید توجه کرد در یکصدو پنجاه سال اخیر در یزد زعامت سلسله روحانیت و هدایت دینی مردم به ترتیب در خاندان مدرسی ـ فقیه خراسانی  ـ  صدوقی  و خاتمی نمود داشته و اکنون بزرگوارانی چون آیات و حجج اسلام: وافی ـ ناصری ـ مدرسی ـ اعرافی و راشد یزدی که در اذهان مردم  مقبولیت دارند تا این منصب معنوی و روحانی را عهده دار گردند اما تشکیل دهها جلسه توسط افرادی که بیخود و بی جهت خود را صاحب انقلاب دانسته و دیگران را جدای از انقلاب می دانند و در حال تهیه طومار و ارسال  به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه می باشند  و یا بعضا تماس هایی با دفاتر مراجع گرفته و شورای مذکور را تحت فشار قرار داده که مثلا فلانی امام جمعه شود فضای بدی را در بین مردم یزد ایجاد نموده است و بی پرده باید گفت اولا انتخاب ائمه جمعه مشمول شرایطی است و مسلما پس از بررسی های جامع و بدور از جو سازی های افرادی خاص، فرمان حکم نماینده مقام معظم رهبری صادر خواهد شد و همگان مطیع خواهند بود اما تلاش برای تصدی یک منصب معنوی که جایگاه پدری برای جامعه دارد  امر ناشایست و دور از معنویت خواهد بود لذا جا دارد به جد مانع چنین مجالسی گردید که تعبیری جز پیروی از هوای نفس نخواهد داشت.

3 ـ سخنی با امام جمعه آینده یزد

یزد جدای از پیشینه تاریخی، مردمانی سخت کوش ـ اقتصاد دان و سیاستمدار دارد.

دورانی که حاج شیخ عبدالکریم یزدی موسس حوزه علمیه قم بود سید ضیاء طباطبایی نخست وزیر و زمانی دو نفر یزدی ریاست جمهوری 2 کشور را عهده دار بودند جناب خاتمی در ایران و موتسه کنتساو در فلسطین اشغالی  و بی جهت نبوده آن رِند تاریخدان زمانی گفته بود همیشه کشور در دست یزدیها  چون توپی به این و آن حواله می گردد و....

آنچه در فرهنگ یزد ماندنی است کمک به مردم ، یک رنگی  و جامع نگری و فرا جناحی است توجه به سلایق مردمی و زندگی زاهدانه، رمز ماندگاری در اذهان مردم است و اثر گذاری رفتاری بر مردم این سامان  جز با نگاه پدرانه نخواهد بود.

کاری که حاج شیخ غلامرضا یزدی و شهید صدوقی انجام دادند انشا ا... امام جمعه آینده این سیره را چراغ راه خود قرار خواهند داد .

و با این شعر خاقانی تفسیر یادداشت حاضر را برای آینده ای نه چندان دور موکول می نمایم:

آن شما ندانم  ـ  دانم که تا منم

کــار زمانه را سرو پایی نـیافتم

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا